Definició de consultor

Un consultor és un professional que proveeix de consell expert en una àrea d’experiència particular.

La funció d’un consultor és sobre tot assessorar en els camps en els que poseeix un coneixement especialitzat. Els consultors també poseeixen una especialització dins la seva activitat, exemple d’això n’és un consultor SEO, amb un nivell d’especialització major en els aspectes relacionats amb volum i qualitat del tràfic orgànic en els actius online d’una empresa a diferència d’un consultor SEM, especialitzat en el tràfic de pagament o PPC, existeix també el consultor generalista que sovint pot posseir un coneixement general però no necessàriament profund en algunes àrees, seria el cas del consultor de marketing online generalista.

Salvant la inflexibilitat de la definició establerta, ben cert és que amb el pas del temps i el contacte habitual amb l’activitat un consultor acaba guanyant una gran experiència en diversos camps, això es contradiu amb la super especialització que es pressuposa a un perfil tan concret com el del consultor SEO però és així i no ha de veure’s com un factor negatiu sino tot el contrari: que tenir una perspectiva amplia i rica és la gran diferència entre un consultor novell i un expert SEO capaç d’acompanyar al client.

Acudint al meu propi exemple sempre m’he definit com consultor SEO tot i que la meva experiència cobreix altres camps com SEM, Analítica web, Social Media, tot plegat després de mes de 10 anys d’exercici el que subscriu és un professional molt diferent d’aquell early adopter del disseny web de finals dels ’90. Pel camí he recollit coneixements generals i específics, des de sistemes fins idiomes, processos de negoci i logística, del turisme a les energètiques he conegut sectors molt diversos i a molta gent interessant de la que he après molt… Aprendre constantment és imprescindible per la meva feina.

Una de les coses més importants que he après ho vaig llegir fa temps, a Batxillerat, tractava sobre la Maièutica, una tècnica pedagògica conceptualitzada i practicada per un savi de l’Antiga Grècia anomenat Sócrates…

Només sé que no sé res…
Aprendre constantment és imprescindible per la meva feina

Tan important per a un consultor és donar respostes encertades com fer les preguntes adients, és un bon començament qüestionar-se les coses que semblen ser de una o altra manera.

Save

Save

Save

Missió del consultor SEO

Treballar per sobre de les capacitats i coneixements que el client disposi en una matèria determinada, en aquest cas parlaríem de volum i qualitat del tràfic orgànic així com la seva conversió en negoci mesurable i tangible.

El consultor SEO acompanya al client al llarg de la col.laboració, ja sigui en forma de projectes (per natura de durada determinada), manteniments regulars acordats o bé com assessor de confiança.

Amb sort el consultor podrà fins i tot aportar solucions i idees no relacionades directament amb el món online, en base a l’experiència adquirida; una de les missions principals del consultor és precisament pensar sobre els problemes del client però des de fora de l’esfera del client, probablement sona més fàcil del que en realitat és: arribar a conèixer bé els processos de negoci i aportar una mirada crítica des de fora.

Consultoría internacional, Junio 2013 en Gante, Bélgica.
Proyecto SHMS (Swiss Hotel Management School Group) con Mediaforta y The Reference, agencias locales.

Consultoría en Bélgica, Junio 2013

Perfil professional del consultor SEO

El consultor SEO no neix, es fa

Aquesta disciplina és tan relativament nova que no existeix un perfil formal que col.loqui a un professional a la porta del client amb un maletí sota el braç. Si bé avui dia la formació específica ja és una branca més del negoci del SEO (i molt rentable), tot és molt recent i ningú surt de la Universitat essent un/a consultor/a SEO, en tot cas algú amb estudis de diversa temàtica pot fer un Master o formar-se a les academies, per això dic que a dia d’avui el consultor SEO es fa (la consultora SEO també ;)

Al meu entorn social professional abunden els llicenciats en Marketing, enginyers informàtics, diplomats en Turisme (jo mateix en sóc un), diplomats en Relacions Públiques i Comunicació, Documentalistes, desenvolupadors i dissenyadors web i altres professions del més variat que es dediquen a la consultoria SEO. No entraré a valorar quin perfil previ és millor a l’hora de medir les capacitats bàsiques d’un bon consultor SEO ja que entrar en aquest terreny produeix no poques sorpreses; crec en sentit ampli que l’experiència previa i l’aprenentatge que s’hagi aconseguit fan a l’expert SEO.

Perfil professional

El 90% del meu temps en Xarxes el passo a la meva xarxa professional favorita, LinkedIn. Et convido a connectar i/o seguir la meva activitat.