Guionet o guió baix? Explicació definitiva per a una antiga pregunta SEO

Separadors semàntics: guionets o guions baixos?

Una de les preguntes recurrents que m’arriben és referida a el tema de la construcció d’URL optimitzades per SEO.

Url llargues, curtes, amistoses o indesxifrables, componen un panorama que pot parlar per si mateix de l’estat d’un projecte web.

Com afecten els guions? Els guions baixos o underscore respecte als guionets, anomenats dash o hyphen
Aquest és un tema que va ser àmpliament tractat en 2011, en les albors del SEO Semàntic (recordem que Google Hummingbird apareix en 2012).

En el seu moment ja vaig parlar al blog de eData del que suposen les URL llargues per SEO, l’assumpte del guió baix o guionet per compondre les URL amigables forma part habitual d’aquestes URL típicament llargues.

La proliferació de CMS amb certes capacitats SEO, ja siguin natives com el cas de Relevant CMS o adaptades com WordPress mitjançant plugins SEO com Yoast o AioSP, han fet “normal” el fet que el gestor de continguts web s’encarregui automàticament d’adaptar les teves títols, com segment final de la URL d’un article o pàgina.

Això té dues conseqüències:

  1. Es tendeix a produir URL llargues (de fet, exageradament llargues), que insisteixo és un tòpic ja cobert.
  2. Els CMS necessiten un símbol no reservat per separar visualment les paraules per fer-les reconeixibles i de lectura fàcil a ulls humans.

Els guions són símbols. Quan es tracta d’informàtica, els símbols compten

Què és un símbol reservat?

Un símbol reservat (de fet el nom complet seria símbol reservat de sistema) és un caràcter que s’utilitza com a part de la interfase d’ordres d’un sistema informàtic, ja sigui un sistema operatiu com Windows o el seu vell antecessor DOS, Linux, OSX, com si es tracta de caràcters reservats per a llenguatges, protocols o estàndards com SQL, XML, JSON, PHP, Javascript i tants d’altres.

Han de ser reservats perquè tenen un significat concret (i conseqüències d’ús) en les estructures lògiques, la programació.

Un exemple típic d’això pot ser l’asterisc “*” significant habitualment “qualsevol” o “tot”. Un altre molt típic de l’entorn web és la “/” o slash.

En resum, NO pots fer servir aquests caràcters especials en les teves URL, de manera que separar paraules en una URL amigable usant “/” o “*” és inconcebible.

Podeu fer servir “/” com a separador semàntic en les URL, però aquest símbol ja té una funció!

Imagina aquest URL: https://www.dominioejemplo.test/articulo/sobre/las/urls/y/sus/separadores/semanticos – Ja veus que no triomfa, oi?

PODRIA funcionar, però el contingut a visitar hauria de residir a la fin d’aquesta implantació de nivells: un caos de carpetes en el teu hosting, un cas obvi de antiSEO.

Cal usar símbols permesos, com els protagonistes guió mitjà i guió baix, però he vist en producció casos com “+” o el encara més exòtic “,” com a separadors.

No solament permesos, veurem que també els símbols entren en el SEO semàntic.

Les principals solucions de gestió de continguts solen utilitzar sistemàticament el guionet, és a dir “-” davant de l’alternativa visualment més propera i també molt usada, el guió baix “_”.

Després d’aquesta intro tan vintage i probablement avorrida, aquest article pretén solucionar això si et planteges la pregunta:

Què és millor per SEO Onpage, fer servir guionets o guions baixos per les URL?

Al meu entendre s’han d’utilitzar els guionets (en nomenclatura anglesa dash o hyphen) com a solució ideal.

Val, crack… Ara diga’m per què.

Què interpreta Google quan llegeix guionets i guions baixos?

  • Guió baix:
    https://www.dominiodeprueba.test/url_amigable_para_seo

    En aquest cas Google interpreta que les paraules apareixen lligades, però no concedeix un sentit semàntic a aquesta “unió”, és a dir que “url” i “amigable” sembla que tenen alguna raó per aparèixer en aquest ordre, però només tindrien pes com a factor de posicionament com a cadena de text literal, necessàriament en aquest ordre.

  • Guionet:
    https://www.dominiodeprueba.test/url-amigable-para-seo

    El que recomano i habitualment més usat. Google interpreta no solament l’ordre dels termes que componen la URL, sinó que concedeix un valor semàntic al símbol utilitzat com a unió, és a dir que interpreta els termes com relacionats entre si a nivell conceptual, la unió i ordre en aquest cas confereix un significat precís, sent això perfectament compatible amb la missió del SEO semàntic.

    Pel que fa a factor de posicionament web donem una lleu senyal de reforç a la interrelació entre “url” i “amigable” en l’exemple.

    Google donarà més crèdit al contingut després d’aquesta URL per a consultes combinades que continguin “url” i “amigable” encara que no necessàriament en aquest ordre.

    La meva opinió, basada en interpretació de tot el que va passant davant meu, és que en l’exemple “…/A-B” Google considera el terme “A” com a principal, mentre que “B” és un refinament de el primer.

    Considera una consulta com “empreses desenvolupament web”: el nucli de la consulta (intenció o search intent) és “empreses”, es busca un proveïdor.

    Un proveïdor de què? Del que vingui després de el guió, el terme “B” de la hipotètica URL guanyadora a les SERP

    https://dominiodepruebas.test/empresas-desarrollo-web

La conseqüència immediata d’aquesta interpretació és que fer servir guionets facilita que posicionis els teus continguts millor a nivell general, i és especialment indicat per a aconseguir nivells significatius en la teva trànsit long-tail en captar major volum de consultes de cerca que continguin ambdós termes.

Compte! Això per si sol no arriba enlloc, el que afirmo s’ha d’emmarcar en un esforç SEO ampli i divers, no vagis a pensar que només reescrivint les teves URL “_” a “-” seràs top10.

El símbol “+” serviria exactament igual, perquè de fet “+” és un operador lògic que significa “i”, de manera que a tots els nivells serviria…

Però et sembla amigable això?

https://www.dominiodeprueba.test/url+amigable+para+seo; a mi em distreu la vista.

Un vell consell que segueix plenament vigent

Si la teva web fa servir guions baixos i no tens altres grans problemes, segueix així per mantenir la coherència i evitar dificultats extra.

L’ús de guionet o dash és sempre recomanable per a nous projectes web des de zero, migracions o actualitzacions realment profundes d’un lloc web.

Si vas a crear un projecte a mida o vas a manipular profundament alguna plataforma Open Source com WordPress o Prestashop, pot ser una solució interessant per la teva estratègia d’estructura URL i garantia de creixement sostenible.

Fes servir guionets per URL indexables, continguts de valor i rellevància susceptibles de ser indexats i ben valorats per Google i altres, mentre que algunes vistes o continguts escassos puguin ser referits amb guions baixos; això per exemple pot permetre duplicar URL a l’efecte de lectura, però no d’indexació ja que Google veurà les URL amb guió baix com totalment diferents a les seves homòlogues amb guionet.

En la varietat rau la riquesa ;)

TROLL in me:
Això és SEO antic!

Ja he esmentat que aquesta qüestió sobre guionet i guió baix ve de lluny, algú pot pensar que no val l’esforç de teclejar el text…
Però entre les consultes que m’arriben regularment, aquesta qüestió continua tenint el seu pes.

A veure, a la fi l’estructura d’URL i com es formin aquestes és uns dels punts crítics de qualsevol projecte web!

Aquestes elucubracions no són fictícies ni aleatòries, revisa aquesta documentació:

Arxiu adjunt:
Has de migrar la teva web?

Si necessites migrar la web de la teva empresa, aquest tipus de preguntes seran les que podria resoldre’t o directament estalviar.

El valor d’un consultor SEO a el principi de el projecte és molt superior a el del mateix consultor amb efectes pal·liatius, una vegada que ja s’han detectat errors que podrien haver-se evitat a l’incloure el coneixement especialitzat en la taula de treball inicial.

Els projectes de disseny web + SEO proporcionen estalvi a mitjà i llarg termini perquè no t’obliguen a invertir en reconstruir una cosa que ja ha costat temps i diners, sinó que apliquen els teus recursos a construir coses noves i afavorir el creixement des del primer moment.

Recorda que fer SEO és entre d’altres coses, alinear moltes petiteses en la direcció correcta.

No et deixis asfixiar per totes aquestes petiteses, són fàcilment digeribles si tens els recursos adequats en el teu equip, però si no tens cura de tots aquests “serrells” et pots provocar un bon maldecap. Fica un SEO al teu projecte, tindràs més probabilitats d’èxit.